Źródło | |
Profil | United24.media |
Data publikacji | 21-09-2022 |
Typ obrazu | budowanie odporności na propagandę; dzieci na wojnie |
Link | https://www.instagram.com/reel/CixURKoDWbO/ |
Treść obrazu | Materiał wideo przedstawia zjawisko indoktrynacji politycznej w procesie edukacji szkolnej obecne w rosyjskim systemie. Obecnie dodaje się także elementy militaryzacji edukacji oraz afirmację wojny i ofiarności na rzecz ojczyzny. Podobną kampanię prowadzą Rosjanie w ukraińskich szkołach na terenach okupowanych. Propaganda jest zakrojona na tak szeroką skalę, że na anektowane tereny wysłano ok. 1000 nauczycieli (Chersoń i Zaporoże), którzy będą odpowiedzialni za kształtowanie nowego obywatela rosyjskiego. Rosja stosuje narrację o jedności kulturowej Rosji i Ukrainy, na mocy której przeprowadza się indoktrynację i rusyfikację. Materiał wizualny składa się z krótkich doniesień filmowych o charakterze dokumentalnym, cytatów, animacji o charakterze eksplikacyjnym (np. mapy). Materiałowi towarzyszy narrator, który modulując głos wprowadza atmosferę powagi, a nawet poważnego zagrożenia. |
Wartości społeczeństwa projektowanego | korzystanie z prawa do wyrażania opinii; szacunek dla języka; szacunek dla dziedzictwa kulturowego; ochrona praw dziecka; budowanie odporności na propagandę |
Cechy mentalności homo sovieticus | kontrola procesu edukacji; człowiek pozbawiony więzi; instrumentalizacja intelektualistów podatność na propagandę; ścisła cenzura; podporządkowanie |
Uwagi dodatkowe | „Rusyfikacja w kontekście ukraińskim” z Encyklopedii Historii Ukrainy (historia rusyfikacji): http://resource.history.org.ua/cgi-bin/eiu/history.exe O rusyfikacji Ukrainy przez Stalina: https://uain.press/articles/stalinska-rusifikatsiya-ukrayini-794339 Yurii Kahanov opisuje tradycję propagandy skierowanej do dzieci i młodzieży, zauważając w szczególności, że w sowieckiej praktyce nauczyciele byli tradycyjnym „narzędziem” rusyfikacji: https://chmnu.edu.ua/wp-content/uploads/2017/12/Kahanov_Maket_1.pdf |