| Źródło | |
| Profil | Ukraine.ua |
| Data publikacji | 26-01-2023 |
| Typ obrazu | dzieci na wojnie; front sztuki; Ukraina na arenie międzynarodowej |
| Link | https://www.instagram.com/p/Cn4Kjkrtn_N |
| Treść obrazu | Plakat ukraińsko-duńsko-szwedzkiego filmu duńskiego reżysera Simona Lerenko Wilmonta zatytułowanego The House Made of Splinters (Dom z drzazg). Z towarzyszącemu grafice tekstu dowiadujemy się, że film opowiada o dzieciach z sierocińca w pobliżu linii frontu na wschodzie Ukrainy. Post tematyzuje dwa zagadnienia: po pierwsze odnosi się do problemu dzieci będących ofiarami wojny, po drugie zaś pokazuje ukraiński wkład w globalne procesy kreatywne i pole filmowe. |
| Wartości społeczeństwa projektowanego | troska o słabszych; ochrona praw dziecka praca intelektualna na rzecz państwa; obywatelskie zadania intelektualistów; |
| Cechy mentalności homo sovieticus | nieprzestrzeganie praw człowieka |
| Uwagi dodatkowe | Dzieci z sierocińców były jedną z najbardziej bezbronnych grup społecznych w ZSRR. Autobiograficzna powieść Anatolija Prystavkina „Ночевала тучка золотая” (Złota chmura spała) jest metaforą losu wszystkich sierot w Związku Radzieckim https://topreading.net/book-126974-anatolii-pristavkin-nochevala-tuchka-zolotaya bezprizornost (opisywana między innymi przez Gustawa Herlinga-Grudzińskiego), czyli stan dzieci ulicy był ogromnym problemem w ZSRR – |