Źródło | |
Profil | Brave.ua |
Data publikacji | 21-04-2022 |
Typ obrazu | Ukraina na scenie międzynarodowej; rewizje dziedzictwa radzieckiego |
Link | https://www.instagram.com/p/Ccm5ahLBlEV/ |
Treść obrazu | Zdjęcie przedstawia wagon kolejowy w błękitno-żółtej kolorystyce. Na pojeździe widać napisy w języku angielskim „We stand with you – To the Ukrainian railway operators working to protect people’s lives”. Z komentarza wyczytujemy, że jest to pociąg wyrażający solidarność Japończyków (pracowników i pracowniczki Takamatsu-Kotohira Electric Railroad Co.) z pracownikami ukraińskich kolei. Por. https://english.kyodonews.net/news/2022/04/-train-in-ukrainian-flag-colors-runs-in-western-japan.html |
Wartości społeczeństwa projektowanego | międzynarodowa solidarność, jedność w wielości; obywatel świata; poczucie wspólnotowości; pomoc ponad podziałami |
Cechy mentalności homo sovieticus | izolacja międzynarodowa, nieutrzymywanie stosunków z sąsiadami; |
Uwagi dodatkowe | Kolej i pociągi zajmowały i zajmują bardzo istotne miejsce w kulturach krajów b. ZSRR. Po pierwsze, aktualnie są istotne dlatego, że stanowią ważne narzędzie w wojnie – są obiektem działań partyzanckich Rosjan, którzy chcą Ukrainę pozbawić infrastruktury kolejowej, ostatniej jaka łączy kraj (po zamknięciu nieba nad Ukrainą i zniszczeniu infrastruktury lotniczej). Po drugie, topos ten zakorzeniony jest mocno w tradycji radzieckiej, w której spotykamy romantyzowany obraz podróżowania koleją. W pociągach odbywała się istotna część życia społeczno-politycznego człowieka radzieckiego, który ze względu na wielkość kraju spędzał w wagonach kolejowych sporą część swojego czasu. Oprócz przemieszczania się z obowiązku, podróżowanie było namiastką radzieckiej wolności i okazją do spotkania przeróżnych ludzi. W wagonach kolejowych odbywały się egzystencjalne rozmowy, którym sprzyjała świadomość, że więcej się współpasażera nie spotka. Wagon kolejowy stanowił również doskonałą przestrzeń do prowokacji politycznych, a także był okazją do spotkania oficerów politycznych czy KGB, którzy w okolicznościach kolejowych prowadzili werbunek. Wołodymyr Wynnyczenko w powieści „Слово за тобою, Сталіне!” (wyd. pośm. 1949-1950) zawarł wątek pociągowego werbunku, opierającego się na szantażu. Topos kolejowy pojawiał się także często w twórczości pieśniarza i barda Władimira Wysockiego, ale również innych autorów/ek (Zob. https://www.youtube.com/watch?v=V_yZX2wVKT0) |