X

ŹródłoInstagram
ProfilBrave.ua
Data publikacji17-04-2022
Typ obrazucodzienne zaangażowanie; cywile na wojnie;
Linkhttps://www.instagram.com/p/CcaBjStKdmd/
Treść obrazuObraz przedstawia kolaż pięciu zdjęć osób na stanowiskach pracy. Z komentarza do zdjęcia dowiadujemy się, że są to pracownicy firmy medycznej Interchem, jednego z producentów leków w Ukrainie. W środkowej części kolażu umieszczono napis „Pracować podczas wojny”, nawiązujący fontem do głównego hasła konta „Odwaga by…”
Wartości społeczeństwa projektowanegoObraz jest reklamą firmy medycznej, a jednocześnie kampanią społeczną zachęcająca do pozostawania na swoich stanowiskach pracy mimo trwającej wojny.
Reklamo-kampania podkreśla wartość i znaczenie codziennej pracy Ukraińców i Ukrainek podczas wojny.
praca jako wartość, profesjonalizm
Cechy mentalności homo sovieticusStosunek do pracy jest jednym z trzech zasadniczych elementów kształtujących homo sovieticus. Z jednej strony powszechne było hasło „Nie umiesz – nauczymy, nie chcesz – zmusimy” (M. Heller, Przedmowa. Tęsknota za zoną). Z drugiej zaś praca nie była jedynie sposobem zarabiania, ale łączyła się z przekonaniem, że o los pracującego człowieka troszczy się cały system (J. Tischner, Homo sovieticus). Pozorność i nieautentyczność tego zjawiska powodowała wypaczanie etosu pracy i rozwój „aktorstwa dnia codziennego” (Cz. Miłosz)
aktorstwo dnia codziennego
Uwagi dodatkoweZnane radzieckie powiedzenie mówi „в армии инициатива наказуема” – „w armii inicjatywa jest karana”, co oznacza, że bezpieczniej jest nie „wychylać się” w pracy, nie wykazywać kreatywnością i nie zwracać na siebie zbytniej uwagi kierownictwa (zob. https://www.inpearls.ru/)