Źródło | |
Profil | Brave.ua |
Data publikacji | 03-09-2022 |
Typ obrazu | rewizje dziedzictwa radzieckiego; front sztuki |
Link | https://www.instagram.com/p/CiDNdycjuvK/ |
Treść obrazu | Obraz przedstawia kadr z gry komputerowej (opracowanej w stylu retro) nawiązującej do serii popularnych ukraińskich / radzieckich kreskówek o przygodach Kozaków. Gra swoją nazwą odnosi się do radzieckich filmów, a jednocześnie tworzy nową historię Ukrainy: „Jak Kozacy bronili niepodległości”. |
Wartości społeczeństwa projektowanego | kreatywność; krytyczna refleksja na temat przeszłości, korzystanie z prawa do wyrażania opinii; budowanie odrębności |
Cechy mentalności homo sovieticus | podatność na propagandę; lekceważenie dziedzictwa kulturowego Radzieckie filmy o Kozakach miały podstawowy cel: wyśmiać i pokazać ukraińskich bohaterów jako pijanych głupców. Poprzez ośmieszanie celowo obniżano wartość wszystkiego, co mogłoby stanowić podstawę do budowania jakiejkolwiek odrębności, ukraińskiej wolności czy niepodległości, |
Uwagi dodatkowe | Ten rodzaj anty-obrazu Ukrainy, jej kultury i narodu, Wołodymyr Wynnyczenko opisał w swoim „Liście otwartym do ukraińskich pisarzy” jako „szaroszczyznę”. Rosyjscy pisarze i przedstawiciele kultury jako taką widzieli właśnie ukraińską kulturę. Seria filmów o Kozakach obejmuje m.in takie części: „Jak Kozacy kupowali sól” (1975), „Jak Kozacy grali w piłkę nożną” (1970), „Jak Kozacy świętowali wesele” (1984), „Jak Kozacy gotowali kulisz” (1967) itp. Zob. https://youtube.com/watch?v=Fh58HBxXw8w&feature=shared |