.Projekt

Chociaż rosyjska agresja na Ukrainę trwa od 2014 roku, dopiero atak Rosji z 24 lutego 2022 roku odbił się szerokim echem w światowych mediach, które nadały tej wojnie właściwą wagę i poświęciły jej odpowiednio dużo miejsca. Na eskalację rosyjskiej agresji natychmiast zareagowały wszystkie serwisy społecznościowe i momentalnie wypełniły się treściami związanymi z Rosją i Ukrainą, stając się dodatkowym, wirtualnym polem walki.

Ukraina od samego początku zdecydowała się użyć konceptu imagefare, korzystając z obrazów, by osiągnąć swoje aktualne cele polityczne i wpłynąć na opinię publiczną w kwestii postrzegania konfliktu. Kampania wizualna, która prowadzona jest z kont ukraińskich instytucji, służy kreacji obrazu nowoczesnego, demokratycznego i obywatelskiego społeczeństwa ukraińskiego na arenie międzynarodowej.

Celem naszego badania jest więc
  1. stworzenie archiwum komunikacji wizualnej wybranych kont instytucji publicznych Ukrainy oraz
  2. opracowanie powiązanego z tymi obrazami katalogu wartości, budujących system aksjologiczny projektowanego nowoczesnego społeczeństwa ukraińskiego.

Uważamy ponadto, że system wartości projektowanego społeczeństwa ukraińskiego, który można wyczytać z publikowanych materiałów wizualnych, jest budowany w opozycji do zbioru cech przypisywanych mentalności tzw. homo sovieticusa. Dzieje się tak dlatego, że z jednej strony ukraińska retoryka koncentruje się na kulturowej i ideologicznej konwergencji ze swoim międzynarodowym audytorium, podkreśla bliskość z kulturą polityczną (i generalnie z kulturą) Zachodu, z drugiej zaś buduje nowoczesny wizerunek społeczeństwa ukraińskiego w negatywnym odniesieniu do kultury i imaginarium agresora, a także do obiegowego wizerunku jego społeczeństwa jako zbioru homo sovieticusów.

Projekt realizuje dwa zamierzenia:
  • dokumentacyjny – prezentowane archiwum pozwoli zachować wycinek komunikacji medialnej Ukrainy po eskalacji rosyjskiej agresji jako dokument czasu;
  • naukowy – porządkując materiał i nadają mu analityczne ramy, wyłaniamy go z rozproszenia i tworzy tematyczną kolekcję dot. imaginarium społeczeństwa obywatelskiego in statu nascendi.

Nasze działanie wybiega poza aktualną okrutną rzeczywistość wojenną Ukrainy i ma charakter prospektywny: diagnozuje kierunki rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, namierza najważniejsze jego wartości, uwzględniając kody kulturowe wynikające z kondycji postkomunistycznej i postradzieckiej.

Mamy nadzieję, że przyczynimy się do lepszego zrozumienia procesu kształtowania się społeczeństw obywatelskich w krajach postkomunistycznych i uda nam się rozbić kilka pokutujących jeszcze stereotypów dotyczących społeczeństwa ukraińskiego jako pozostającego pod przemożnym wpływem kultury postsowieckiej.

Rezultaty